dijous, 14 de juny del 2012

7a Escola d'Estiu 2012

La infància com un país: seguint els camins de Saint-Exupéry

Del 25 al 29 de juny de 2012



Havent llegit l'exclamació feta pel mateix autor en un dels seus llibres, "D'on sóc jo? Sóc de la meva infantesa. Sóc de la meva infantesa com un país...", ens hem preguntat quines són les vivències que va tenir de petiti per manifestar-se d'aquesta manera.

Objectius

  1. Com podríem reproduir-la nosaltres?
  2. Com podríem transmetre als infants aquest sentiment tan profund de pertinença a la infància?
  3. Com podríem fer que la sentissin, al cap dels anys, com allò que dóna forces per superar qualsevol fet, que fa trobar sentit a tot allò que els arribarà sense perdre la confiança en si mateixos, en els altres, en la vida mateixa?

Calendari

Dilluns 25 de juny

  • 17:00-17:30h Benvinguda i presentació de continguts
"El país on s'arriba: la família"
  • 17:30-19:00h Xavier Gimeno Soria. Necessitats afectives dels infants per créixer saludablement. Descobrir que aquestes necessitats són tan bàsiques i primordials com les físiques. Els vincles familiars entre diferents habitants de la família: adults, infants, relacions intergeneracionals
  • 19:30-21:00h Eva Martínez Pardo. La pertinença és una necessitat de tot ésser humà. La perspectiva sistèmica la reconeix com un principi bàsic que regula l'ordre dels sistemes. Allò que aprenem durant la infantesa en el si del sistema familiar pot ser decisiu en la nostra vida

Dimarts 26 de juny

"El país interior: l'ànima de l'infant"
  • 17:00-18:00h Carme Bosch. La vida psíquica i espiritual dels nens és un tresor de saviesa i un recordatori del potencial humà que tots portem en néixer. La imaginació és el llenguatge preferit de l'esperit. Com podem els adults ajudar els infants a desenvolupar el seu món interior per arribar en aquesta consciència i saviesa?
  • 18:00-19:00h Diane de Quiqueran-Beaujeu. L'ànima té una naturalesa terrenal i celestial. El cor és el centre de l'ànima. Els pares representen les forces vitals a l'ànima d'un infant
"Els contes: el país natural dels infants"
  • 19:30-20:00h Mercè Escardó i Bas. Els contes són els territoris que en ser compartits faciliten que infants i adults trobin plegats camins interiors per reconèixer la vida i fan créixer les llavors que viuen en nosaltres vingudes de vés a saber on
  • 20:00-21:00h Rosa Maria Curto. Taller per experimentar i compartir les sensacions i emocions que els contes ajuden, tot mirant cap endins, a aflorar, ajudant-nos a descobrir-nos a nosaltres mateixos, el món interior i exterior, en harmonia natural

Dimecres 27 de juny

"El país que no domestica on s'educa"
  • 17:00-18:30h Montserrat Escayola. Des de l'educació: "Com 'aplicar' les línies pedagògiques que respecten la llibertat de l'infant, que fan de marges del riu de la Vida, que certs mestres posen sota la pell i que ens deixen una emprempta que perdura per sempre
  • 19:00-20:30h Marta Graugés. Les meves etapes: El moviment i la llibertat, els adults que m'acompanyaven. El treball de Pikler com i quan m'arriba. La maternitat. Girasol un espai d'aturada pels adults i llibertat pels nens. I ara, a l'escola, com ho faig?

Dijous 28 de juny

"El país amb condicions de salut per créixer i gaudir de la infància"
  • 17:00-18:30h Gulle Prior. Per gaudir del seu espai i créixer saludablement, el nen necessita amor, llibertat i respecte per la seva autonomia en qualsevol àmbit del seu desenvolupament
  • 19:00-20:30h Cèsar Comas. La comunicació no verbal: la nostra identitat comença gràcies a l'altre. El record dels nostres orígens (quan érem infants) es fonamenta en el llenguatge no verbal: mirada, contacte, gest, postura, expressió, veu... tot sustentat pel to. El diàleg tònic ens permet entendre i fer entendre estats interiors que a la paraula li costa expressar

Divendres 29 de juny

"El país que els infants habiten mentres juguen"
  • 17:00-18:30h Oriol Ripoll. Jo sóc sinònim de llibertat, de comunicació, de trobada entre paraules, mirades, pobles i persones. Mentre juguem passen coses pels caps i els cors dels jugadors. I si els educadors volem que passin hem de mesclar els ingredients lúdics amb la saviesa de qui sap què busca i la cura de qui sap que ha de deixar un espai per la sorpresa
  • 19:00-20:30h Elaboració del document final
  • 20:30-21:00h Tancament i parlaments

Professorat

  • Xavier Gimeno Soria: Doctor en pedagogia, psicòleg i mestre d'educació infantil i primària
  • Eva Martínez Pardo: Mestra i contacontes. Màster en Pedagogia sistèmica. Directora de l'Associació Arae
  • Carme Bosch Datzira: Mestra, Programa SAT per a educadors. Psicologia de l'enneatipus de Claudio Naranjo
  • Diane de Quiqueran-Beaujeu: Directora d' "Integritas", gestora cultural i coach
  • Mercè Escardó i Bas: Bibliotecària, escriptora, contacontes
  • Rosa Maria Curto Milà: Il·lustradora
  • Montserrat Escayola Coris: Mestra de l'Escola del Mar (Barcelona)
  • Marta Graugés Rovira: Directora del centre Gira-sol, mestra i psicomotrista
  • Guille Prior Martínez: Infermera de Pediatria del CAP Parets del Vallès
  • Oriol Ripoll González: Especialista en jocs

Títol

La Universitat de Vic certificarà als alumnes que assisteixin al 80% de les sessions amb un dels següents certificats:
  • Certificat d'assistència
  • Certificat d'aprofitament (prèvia presentació del treball proposat). Reconeixement de la UVic equivalent a 2 crèdits o 1 ECTS

Requisits d'admissió

No es requereix titulació universitària prèvia. L'Escola s'ofereix a tres àmbits:
  • Professionals de l'educació infantil o d'altres àmbits
  • Estudiants d'educació infantil o d'altres estudis que tinguin relació amb els infants
  • Famílies: poden venir a una o dues sessions. Consultar condicions

Lloc de realització

Biblioteca Infantil i Juvenil Can Butjosa.
C/ La Salut 52 - 08150 Parets del Vallès.

Matrícula

A través de la web de la Biblioteca: http://bibut.parets.cat
Núm. de compte corrent: Catalunya Caixa 2013 0057 11 0200724059

Preu

75€

Places

Hi ha un límit de 40 places.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada