dimarts, 26 de juny de 2012

7a Escola d'Estiu: "El país on s'arriba: la família" amb Xavier Gimeno Soria

Ahir vam arrencar la 7a Escola d'Estiu que enguany versava al voltant del tema La infància com un país: seguint els camins de Saint-Exupéry.

La tarda va girar entorn la família i vam tenir dues xerrades interessantíssimes a càrrec d'en Xavier Gimeno Soria i de l'Eva Martínez Soria.

Parlem de...
Necessitats afectives dels infants per créixer saludablement. Descobrir que aquestes necessitats són tan bàsiques i primordials com les físiques. Els vincles familiars entre diferents habitants de la família: adults, infants, relacions intergeneracionals.

Amb en Xavier vam parlar de les famílies en sentit ampli (biològiques, no biològiques), d'aquells adults que fan de matriu pels infants. Al voltant d'un exercici molt interessant vam reflexionar sobre els tipus de família. Dos grups de 5 voluntaris van representar una família tradicional i una altra contemporània de manera estàtica, com si fos una fotografia, mentre que la resta del grup feien de fotògrafs, i per extensió, d'observadors. Els voluntaris tenien la llibertat de triar quins personatges sortien a la fotografia, com es col·locaben, quins elements externs utilitzaven, etc. En dos temps, els fotògafs veien les fotografies i després debatien en torn el que havien vist. Després veien les dues fotografies juntes i tornaven a reflexionar. Per finalitzar, les fotografies es miraven les unes a les altres i comentaven el que veien. Ens vam fixar en tres aspectes:

  • la relació entre adults i nens
  • la relació entre adults
  • la relació entre nens


Una de les idees sobre la qual vam estar reflexionant va ser que les famílies contemporànies són més complicades perquè impliquen l'aparició/desaparició de diferents persones en la vida dels infants. Realment és així pels nens? És molt important tenir en compte que la mirada dels adults i dels infants és completament diferent. Cada membre de la família ha d'estar al seu lloc perquè els infants no es despistin i cal donar un lloc a les persones que arriben de nou. El més important no és la sanguinitat, sinó les persones que posen l'amor, el carinyo, la dedicació, el temps, etc., en un infant.

Cal tenir en compte, que en els 3 primers anys de vida cada infant constitueix un patró de relacions socials. Abans dels 3 anys l'infant construeix la seva identitat social i per això són anys clau.

També vam parlar de la tirania dels infants. Si els seguim el joc, els enfortim o els debilitem? Com a professionals, com arribem a una família on ja hi ha uns patrons de criança establerts? A la biblioteca hi ha un xoc entre les normes de la biblioteca i els patrons de criança de les famílies dels infants que venen. On hem de posar el límit? Com fer compatible els patrons i les normes del centre? Tots tenim els nostres patrons i depenen de com hem estat educats. Els hem de reconèixer i posar de relleu aquells punts dèbils que poden afectar l'infant. És molt important el reconeixement de les cultures familiars i respectar-les tot i que no tenim perquè compartir-les.

Finalment, cadascú de nosaltres va dir una paraula que resumia el que havíem compartit druant la sessió. És molt interessant llegir-les totes!!!


Visó, Reflexió, Rol, Varietat, Vincles, Tots, Famílies, Construir, Especials, Família, Enriquidor, Essències, Mirades, Valors, Mirar, Repensar, Retorn

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada