dimarts, 26 de juny del 2012

7a Escola d'Estiu: "El país on s'arriba: la família" amb Eva Martínez Pardo

Parlem de...
La pertinença és una necessitat de tot ésser humà. La perspectiva sistèmica la reconeix com un principi bàsic que regula l'ordre dels sistemes. Allò que aprenem durant la infantesa en el si del sistema familiar pot ser decisiu en la nostra vida

Per començar la sessió l'Eva ens va demanar que ens ordenéssim per edat, des de la persona més jove (21 anys) fins la persona més gran (63 anys). Per què? És la realitat i és important partir sempre d'ella.

La primera pregunta sobre la qual vam reflexionar va ser: Què és l'educació? Cadascú va explicar què creia/sentia que era l'eduació. En va sortir el següent:

Felicitat - Donar i rebre - No s'acaba mai - Intercanvi d'experiències - Aprenentatge continu a tots els nivells - Repensar - Aprenentatge mutu que mai s'acaba, és infinit - Camí, procés, vincles entre persones i coses - Oportunitat de llibertat - Compartir vincles - Compartir i acompanyar - Estar disposat a aprendre - Conviure, reconèixer el bo en l'altre

Ningú en va donar una definició més tecnicista o oficial. En el paradigma educatiu actual és una feina tècnia, bé, s'hi considera... però és així?

Vam començar definint tres conceptes bàsics:

1. Pedagogia sistèmica
Segons l'Eva, la pedagogia sistèmica és una mirada a l'educació que té molt en compte els vincles afectius i familiars que totes les persones mantenim (més informació). Es basa en els ordres de l'amor desenvolupats per Bert Helling, psicòleg i pedagog alemany.

L'Insitut Gestalt de Barcelona la descriu de la següent manera: "La Pedagogía Sistémica pone la atención en las personas, en sus historias de vida e intereses, en la dignidad de sus raíces, vengan de donde vengan, en las identidades y talentos, descubriendo información oculta que habla de la red de la que forman parte (la red amorosa para educar). [...] La aplicación de las aportaciones de Bert Hellinger al marco educativo posibilita a los docentes a mirar la realidad educativa como un todo vinculado a los sistemas familiares, sociales, culturales e históricos del alumno, y cómo ello influeye y está en la base de los procesos de eseñanza-aprendizaje. Dada la complejidad cultural que existe en la escuela, se propone mirar campos de información transgeneracional y emocional, que brindan comprensiones produndas y útiles para acompañar a las nuevas generaciones a la vez que permite a los profesionales hacer su tarea desde la fortaleza y el bienestar, generando soluciones a problemas de conducta, aprendizaje y relación." (més informació)


2. Sistema
Elements amb tendència a l'equilibri, a l'homeòstasi.


3. Els tres ordres de l'amor
  • Primer ordre: La Pertinença. Tots pertenyem a un sistema i ho fem segons un ordre d'arribada
  • Segon ordre: La Jerarquia i l'Ordre. Cadascú al seu lloc. No ens movem en sistemes igualitaris, la jerarquia és necessària per a la supervivència i el bon funcionament dels sistemes
  • Tercer ordre: Equilibri entre Donar i Rebre. Primer rebo, després dono. Si rebo puc donar, si no dono m'esgoto

A partir d'aquí vam iniciar un exercici a través de frases que ens feien reflexionar i veure com funcionava la psicologia sistèmica, els ordres de l'amor i com podíem aplicar-ho en dia a dia educatiu. També vam practicar l'elaboració de genogrames com a eina per comprendre el sistema en el qual es troba l'infant amb qui interactuem.

Per acabar, de nou, cadascú de nosaltres va dir una paraula que resumia el que havíem compartit durant la sessió. Ens vam quedar amb ganes de més!!

Interessantíssim, Emocions, Genograma, Arrels, Autoconeixement, Vagatge, Profund, Obertura, Profund, Reconèixer, Reafirmar, Reconeixement, Passat, Gràcies

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada